Funderar du på ta upp cykelpendling? Åtminstone i Frankrike och Litauen är det här realitet, ja här kan du byta in din gamla bensin- eller dieselbil mot en ny elcykel för uppemot 2500euro! Kan verka löjligt spontant som första reaktion men det är ett bra erbjudande för konsumenten ur fler än en synvinkel.

Rent ekonomiskt är det ett bra val om du börjar räkna på alla bilrelaterade kostnader. Hur mycket kostar försäkringen, monadsförbrukning av drivmedel, slitagekostnader, reservdelar, olika skatter inklusive trängselskatt, parkeringskostnader?

Tjänar man verkligen ekonomiskt på att skrota bilen och byta mot pendlarcykeln?

Utöver tydliga ekonomiska besparingar har vi andra mindre självklara ekonomiska vinster. Exempelvis håller jag mig friskare nu sista två åren sen jag bytt ut min bil mot pendlarcykeln. Att jag är frisk betyder också att jag kan arbeta fler dagar per år vilket resulterar direkt högre löneinkomst.

Fortfarande inte övertygad om fördelar med att byta bil mot cykel?

Förutom rent ekonomiska vinster vad finns det då mer att vinna på att byta in bil mot en cykel? Hälsovinster då, eller tidsvinster, hur låter det? Det här kan vara svårt att greppa från början med häng med. Du kommer tjäna tid på att cykla och cykelpendla!

Visserligen har en bil högre topphastighet men medelhastigheten med körning från punkt a till punkt b inom stan och förorter blir sällan över 40km/h. Oj då. Kontrollera själv på din egna bil så är du välkommen att fotografera snitthastigheten för din bil över en månadstid och skicka till mig så lägger jag upp det här om du vill med din kommentar. Jag har nu cykelpendlat i tvåårstid och kan berätta om att även om medelhastigheten på pendlarcykeln sällan överstiger 25km/h så är hela restiden från punkt A till punkt B ändå marginellt kortare med bil vilket gör det värt besväret. Att resa 10min längre för att spara och tjäna både i plånboken och hälsomässigt.

Jag hinner aldrig gå till gymmet!

Räkna med ombyte, resa till och från gymmet, parkering och allting så inser du snabbt att det finns många tidstjuvar där. Istället cykelpendlar jag dagligen året runt från Tungelsta till Tyresö och på så sätt får jag både förmiddags- och eftermiddagsträning. Gratis! Nu när jag säger gratis tänker jag främst på tiden som inte kan köpas för pengarna. Att bilpendla till jobbet tar mig runt 40-50min beroende på trafik, och att cykelpendla tar mig 50-65min beroende på hur mycket jag vill trampa just den dagen.

På den tiden får jag in träning, jobbpendling, daglig meditation och stund för mina egna tankar och reflektion och ja det är det värt. Jag kan tacka naturvårdsverkets elcykelpremie för att jag ska ha kommit igång och upptäckt cykling. Elcykelpremien finns tyvärr inte längre och här är en utvärdering av det projektet, Naturvårdverket.

Personligen var elcykelpremien väg in i cykelvärlden för mig och jag är otroligt tacksam initiativet och det är just den typen av nytänkande som krävs för att får hälsosammare population i ett land som Sverige.

Stödjer folk förändringen

Tyvärr finns det motstånd åtminstone i Sverige mot cykling och cyklister verkar det som. Väldigt märkligt kan man tycka men så är det med starkt populistiskt kultur antar jag, det syns i dominerande levnadsstilen och machokulturen överallt. Sen är det missförstånd om också om vad cykeln betyder. Erik Söderholm pratar om att franska politiker vill minska antalet bilar på vägarna med en skrotningspremie på 25 000 kr. Jag ser det som missriktad fokus. Istället borde artikeln fokusera på hälsoaspekter för individen så som hela samhället som helhet. Inte handlar det om att minska bilar på vägarna även om det möjligen på mycket lång sikt blir en indirekt effekt. Infrastrukturen utvecklas mer än någonsin så fordonsbranschen lär inte försvinna bara över en decennium även om självkörande taxibilar snart borde vara en verklighet och kommer göra taxifärd billigare än självägandet av bilen för många som kör sällan.

Mer på samma ämne …