Disciplin att vakna tidigt, att hålla sig till schemat och lita på programmet! Disciplin för att lägga sig i tid, att ta apelsin och banan istället för handfull lösviktsgodis! Att ha disciplin för att fortsätta kämpa och träna även när kroppen värker lite. När det ser ut som att du tränar löjligt lite jämförelsevis med vänner och bekanta håller disciplin träningen vid liv.

Disciplinen att tänka på sina mål! Att utgå från sina egna förutsättningar, drömmar, och respektera sina aktuella fysiska och mentala förmågor. Notera att jag skriver aktuella förmågor. Det beror på att förmågor utvecklas med tid och kontinuerlig träning, så kämpa på.

Stel rygg och envis disciplin

Personligen har jag haft enorma problem med ryggen efter diskbråck. Under en period var det så illa att jag knappt har kunnat stå upprätt.

Med tid och träning ökade rörligheten vilket är bra men långt ifrån perfekt. Det hade blivit bättre, nu kunde jag stå upprätt men jag hade kvar andra utmaningar. Att sitta på huk eller böja mig ner och ta på mig strumpor var nästan uteslutet. Det var ett projekt och genomförbart endast efter många minuters kämpande. Disciplin att vakna timme tidigare för att stretcha och till slut själv lyckas dra på mig strumpor har varit påfrestande men bra till slut.

Nu kan jag göra det, huka mig och klä på strumpor, vilket jag är glad över. Jag cyklar ca. 50km till och från jobbet året runt och springer ibland vilket jag aldrig har gjort tidigare.

Det kallar jag goda vanor, och det är jätteroligt för mig och faktiskt även mina nära och kära eftersom jag är med på alla aktiviteter nu.

Jag vinner inga maraton direkt som du kanske förstår. Dock är jag nöjd ändå, jag är bästa jag enligt mina nuvarande förutsättningar och mål. Helt utan tvekan är jag i bättre form nu än igår, förra veckan, och året tidigare. Dessutom lever jag egentligen mer aktivt idag än innan ryggskadan vilket är roligt.

Följ min träning på Strava

Kolla in mina träningspass och aktiviteter på Strava. Cyklar i snitt 700km per månad och springer lite också. Fokuset ligget på att bättra och behålla allmän hälsa, styrka och välmående.

Indirekt har träning hjälpt mig förbättra fokus, disciplin, målmedvetenhet, och stresshantering. Egenskaper som jag har haft nytta av både privat och i arbetslivet. Se mer av min träning nedan på Strava och följ mig på Instagram också.

Nemanja Ranic skriver om disciplin i träning och fitness med fokus på kropp, hälsa och välmående!

#muskelträninghashtag #thisismygymhashtag #tungelstaträning