För närvarande upplever jag som att bodybuilding och fitness har kolliderat lite mer än tidigare årtiondet. Vad jag ser är att både män och kvinnor strävar mer efter gemensam kroppsideal, slank, smidig och muskulös kropp. Muskelbyggare har återigen hamnat på efterkälke. Stora muskler förknippas i större utsträckning med en kontrollerande och begränsad livsstil ofta följd av tveksamma preparat och metoder.

Jag är mer för frihet, öppenhet och diskussion istället för uteslutande. Exempelvis har jag haft samtal med politiskt aktiv person som kallar sig själv feminist och påstår arbeta utifrån könsneutrala grunder. Ändå har personen tydlig bild om hur kvinnlig och manlig kropp borde och inte borde vara byggd.

Syn på kroppen

Ofta betraktas kroppen som redskap som ska manipuleras och bearbetas likt ett instrument för att uppnå utseende som accepteras och idealiseras socialt. Fråga dig själv och svara helt ärligt, varför tränar du?

Personligen försöker jag se större perspektiv och fokusera på hälsa, omsorg, och välmående. Jag är övertygad om att det är målet som sätter ramar för hur vi arbetar med kropp och sinne. Du kommer träna annorlunda beroende på om målet är att vara snygg för andra och passa in eller om du vill vara hälsosam. Samma sak om fokus ligger på ökad hälsa och omsorg eller om fokus ligger på att se så muskulös ut som möjligt.

Min motivation kommer efter en smärtsam period med ryggskada och diskbråck, och därför har fokuset alltid legat på hälsa och välmående.

Omsorg om kroppen och hälsa

Balans mellan en hälsosam livsstil och extremare kroppsinställning och kroppsfixering, som ibland kan ha negativa effekter, är hårfin.

Oavsett fitness eller bodybuilding så ligger idag onekligen mycket fokus på hälsa. Folk blir mer medvetna med riskerna med att inte sköta kroppen, äta dålig mat, inte träna regelbundet. Samtidigt har majoriteten en inställning om att allt går att göra med en disciplinerad kropp.

Det kan lätt leda till tvångsmässigt träning och ohälsosam livsstil. Av samma anledningen har jag hört många berätta om olika typer av ätstörning som följd av strikta dieter och kroppsideal som är svåra eller omöjliga att nå.

Löpning och kroppskännedom

Lungt, lätt, mjukt och snabbt! Fridfull och lugn långdistanslöpning har fungerat bäst för mig. Det är roligare och springer jag lugnt så orkar jag springa varje dag till skillnad från om jag kör i maxfart.

Att fortsätta lätt utan att anstränga dig för mycket, att springa utan att bekymra dig om hur brant det är eller hur långt det är kvar är nyckeln.

Nedsättning av fötterna ska vara så mjuk som möjligt, försiktiga steg med hänsyn till fötterna och underlaget. Tänk så här. Hur försiktig och känslig kan du vara med tjocka vantar på händerna, kan du använda tangentbordet med vantarna på? Ungefär så är det att springa med tjocka vadderade skor, du känner inte underlaget. Det är just känslan mellan foten och underlaget som går förlorad och då är det större risk att foten hamnar snett och att man skadar sig.

Ta det lugnt, lätt försiktig nedsättning, låt fötter och ben spreta och anpassa sig efter underlaget och känn.

När jag är ute på löptur så tystnar hjärnan och allting lugnar ner sig. Känner konstant närvaro, likt det jag läst och hört om meditation. Fokuset ligger på kroppen, andningen, stegen, omgivningen. Vad kan vara mer spännande än total fokus och på den egna kroppen? Under löppasset lägger jag in lite fitness och kör armhävningar vid spåret, lyfter på de många utegym och blandar träning.

Prova så kanske du upptäcker. Mer varje steg uppstår känslor och förnimmelser och sensationer som småningom leder till lärande och kroppskännedom.

Det är genom kroppskännedom som du kommer hitta ro och balans i träningen, kosten och livsstilen. Ta hand om dig!