Jag äter allt möjligt och håller vikten på jämn nivå. Det har fått mina kolleger och bekanta att undra hur det är möjligt att äta så mycket och äta glass, godis, mackor och stora portioner kött men inte gå upp i vikt.

Min uppfattning är att vi ofta har för hög kaloriintag som påverkar hälsan och vikten. Visst blir det säkerligen sämre på sikt om jag endast äter enorma mängder socker, mättat fett, mjöl och sådana grejer men det gör ju ingen i praktiken. Ofta äter vi godis lite då och då, och intar socker på olika sätt vanligen via olika drycker och då balanserar kroppen helt enkelt upp kaloriintaget någorlunda.

Kalorier är energi, kroppens bränsle

Så här menar jag. Vi kan se mat och näringsintag som energipåfyllning vilket det är. Kroppen behöver energi för att fungera, likt en bil behöver drivmedel av olika slag.

Jag behåller metaforen och jämför kroppen vidare med hybridbilar som kan drivas med el och bensin. Tekniskt sätt skulle jag kunna välja att endast köra bilen på el eller bensin, det viktiga är energimängden. Alltså, hur mycket el och bensin vi tillför. För lite el eller bensin och bilen går inte så långt. Möjligen är det i längden dåligt för bilen men det är en annan sak.

Mitt dagliga energibehov - Ranic.se

Min poäng är att våra kroppar också kan drivas med godis och läsk, så länge vi intar tillräckligt många kalorier. Det är fullt möjligt att gå ner i vikt genom att endast äta godis! Ja i alla fall så länge kaloriintaget är lägre än kaloribehovet. Säkert inte hållbar diet eller bra metaboliskt i längden. Samtidigt är det här extrem exempel och ingen lever på endast godis och läsk. Tror knappast du känner någon som äter råsocker eller dricker fett.

Mitt dagliga energibehov är alltså 3500 kcal. Då är jag måttligt aktiv, cyklar ca 30km året runt, eller joggar en timme när jag inte cyklar. Intar jag större kalorimängd än vad jag behöver går jag upp i vikt, och vice-versa. För att behålla viktbalansen behöver energiintag och behov vara i balans. Om jag käkar 500 kalorier via läsk och godis behöver jag minska övrig kaloriintag med motsvarande mängd. Det är egentligen inget jag går och aktivt tänker på utan kroppen reglerar det genom att signalera hunger och mättnad. I stort sätt i alla fall men visst krävs det någorlunda medvetenhet om mängden som kroppen behöver.

För att äta enligt sitt kaloribehov behöver man först ta reda på hur energibehovet ser ut. Här är i alla fall en sida där du väldigt enkelt kan räkna fram ungefärlig daglig kaloribehov.

Varför funkar dieter?

För att gemene man äter vanligtvis dåligt, och med dåligt menar jag intar för många kalorier per dag helt enkelt.

Dieter går ofta ut på att begränsa kaloriintaget. Det är vad som initialt orsakar viktnedgång och eventuellt bättrade hälsovärden. Man kan ju inte uteslutande studera hur en enskild matingrediens påverkar kroppen eftersom man inte kan utesluta andra. Åtminstone inte under tillräckligt lång tid för att kunna dra några slutsatser.

100 kalorier från potatis är = 100 kalorier från läsk. Det blir olika stor mängd men kalorimässigt väger dessa lika mycket. Hur dessa sen påverkar kroppen metaboliskt i längden är en annan sak. Poängen är att det är intagen kalorimängden som är viktig och smarta kroppen reglerar resten automatiskt.

Kolla bara på hur motsägelsefulla alla dieter är. Alla dessa olika dieter står bakom forskning och fakta men alla påstår helt olika saker. Det i sig borde vara en varningsflagga. Folk väljer dieter som helt enkelt går hand i hand med deras egna värderingar, förväntningar och tro sen innan.

Nu säger jag inte att jag har svaret utan jag vill bara påpeka att dieter är ganska motsägelsefulla och att de inte är svaret. Jag kan endast prata för mig själv och jag utgår från kroppens kaloribehov. Äter väl inte för mycket god mat så jag går upp för mycket i vikt och allt det andra ignorerar jag mer eller mindre. Föredrar självklart att äta mer bär, nötter och frukt framför processat kött och mycket mjöl men det är personlig preferens helt enkelt.