Så här brukar Paolo Roberto säga ibland, och det är så sant. “Du är exakt så ung som din ryggrad är stark och rörlig”. Och jag brukar säga ta hand om ryggraden varje dag, ta hand om hela kroppen för den bär dig!

Många tar kroppen för givet och när den slutar fungera optimalt så frågar sig folk undrande “varför just jag, varför ska allting hända just mig?”. Det var i alla fall så som jag levde. Tränade aldrig ben exempelvis för varför skulle jag, jag gick ju omkring hela dagarna och det räcker väl. ibland tar jag även promenad så det borde ju räcka tänkte jag.

Promenad är säkert bra, 10 000 steg

Promenader kan visst vara bra, som rehab för väldigt svårt skadade människor. För friska individer dock så gör promenad förmodligen ingen nytta enligt min erfarenhet.

Jag promenerade och gick ju som sagt hela dagarna och ändå var mina ben- och sätesmuskler farligt svaga. Rumpan försvann! Det är vad min läkare har sagt och inget jag själv har diagnostiserat. Läkaren var förvånad och frågade mig och hen fick ta in läkarstudenter för att visa hur kraftigt försvagade sätesmuskler kan se ut. Katastrof!

Förresten så är 10 000 steg som mål för dagen endast en kvarleva från en japansk reklamkampanj. Googla det där själva om ni vill, jag tänker inte gå in på det mer än att säga att det är bra att ifrågasätta påståenden och bilda sig egen uppfattning.

Vad gör det om rumpan är svag?

sätesmuskler

Obalans bland muskler gör att kroppens normala rörelsemönster blir avvikande och att musklerna arbetar i fel ordning. Exempelvis från mitt eget fall ledde försvagade gluteus (sätesmuskler) till kronisk smärta i ländryggen. För mer om teorin kan jag hänvisa till professorn Vladimir Jandas forskning.

Vikten av sätesmuskler

Dessutom är sätesmuskeln kroppens största enskilda muskelgrupp och det är ju dumt att anta att andra muskler kan bära dess uppgift utan komplikationer.

För att eliminera obalanserna behöver du identifiera de bidragande faktorerna, och söka behandling av hälsovårdsexperter och se till att få ett lämpligt träningsprogram. Jag började med läkarkontakt för att först få en diagnos ställd innan jag sökte mig vidare till träningsexperter.

Tar du inte tid att träna så kommer du behöva ta tid för att vara sjuk.

Återigen ordspråk lånat av Paolo Roberto. Det är så konstigt att jag inte har gjort kopplingen på egen hand tidigare utan tycker att det är logiskt först när jag hör Paolo säga det. “Tar du inte tid att träna så kommer du behöva ta tid för att vara sjuk.” För träningsmotivation och fler goda råd och tips rekommenderar jag att ni söker efter Paolos material på nätet och han finns överallt, på YouTube, poddar, linkedin och förmodligen samtliga sociala nätverk.