Träning, skitsnack och lycka

Alla runtomkring mig verkar vara otroligt duktiga på träna, skriva, dokumentera och kommendera på twitter, facebook, snapchat och andra sociala kanaler om hur träning borde se ut. Ingen gör egentligen någonting konkret utan att snacka, skriva, dokumentera och klaga. 

Även i träning är gräset alltid grönare på andra sidan

Vill träna, bara utan träningsvärk och utan att bli andfådd och trött 

Jag tänker inte skriva om möjliga orsaker till förändring i svenska kulturen eftersom det här är endast min uppfattning. Baserat på mina egna erfarenheter och åskådningar. 

Folk klagar bokstavligen om allting. Regnar det så vill folk ha sol, är det soligt så längtar och suckar alla efter regn, på semester längtar folk hem och hemma drömmer sig folk bort. Folk vill träna men inte ha träningsvärk, ha friskare kropp utan att bli andfådda. 

Jag har multipla diskbråck, ryggont, benskörhet, långvarig ischias smärta dag och natt. Endast smärtan tröttar ur vem som helst. Det är helt enkelt för mycket att tänka på och det suger ur energi. Ändå är de flesta i min omgivning friska individer som sportar mindre än vad jag gör och klagar mycket mer på livet, kroppen och allting däremellan. 

Jag uppfattas som outcast för att jag klagar mindre. Min avsaknad av intresse för att klaga är superhög och jag fullständigt saknar respekt för klagande människor som inte agerar. Var är människor som Göran Kropp? Göran som cyklat 10 000 kilometer till Nepal och besteg Mount Everest utan syrgas och helt på egen hand. Göran Kropp 8000+ av Göran Kropp David Lagercrantz (Bok) 1997, Svenska, För vuxna

Ont i hjärtat att klaga

Det gör ont i hjärtat att se och höra hur människor saknar perspektiv och ser sig själva som utsatta och som offer. Jag är fullt övertygad om att min positiva inställning till livet kommer från perspektiv. Helt enkelt möjlighet att se saker och ting från olika synvinklar gör att jag kan njuta i livet även fast jag har ont i kroppen konstant, ständigt närvarande smärta. 

Även nu med rådande politiska situationen så är jag otroligt tacksam för att dagens människor har det bättre än vad folk har haft det tidigare. Det har aldrig varit bättre att vara människa än idag, det är ju bara så, fakta. Kul och rolig tid att leva i helt enkelt. 

Därför väljer jag träning och fight före kapitulering och klagande. Jag kämpar och kommer alltid att göra det!

Optimistisk & pessimistisk DNA

Min uppfattning om optimism och pessimism är så här. Man behöver inte göra massa dyra tester för att ta reda på om man är pessimist eller optimist. Svara ärligt på en enkel fråga bara.

Tror du att vi idag lever i en bra eller dålig tid och värld?

Så enkelt är det.  Ingen är bra på allting, OS-vinnare på långdistanslöpning eller vinnare av Tour de France är tydligen bra på sina tävlingsgrenar. Det behöver inte betyda att de är bättre än du eller jag på att skriva fort, rita, hoppa på ett ben, eller vara positiva och kämpa.

Allting handlar om inställning. istället för att klaga på att många cyklar eller springer bättre och längre fokuserar jag istället på det som jag är bra på och kör! Jämför med mina egna meriter, försöker ha tålamod, långsiktiga mål, och behålla positiv inställning varje dag.

Det är vad det handlar om för mig. Jag kör utegym, orkar jag inte springa så är jag ute och går istället eller cyklar. Orkar jag inte ens det så kan jag stretcha åtminstone, och lätt stretching kan göras både på jobbet, hemma och överallt. 

Fredagsdans suger! 

Ja fredagsdans suger enligt mig för att den bekräftar negativt tänkande och inställning som så många bär på. Inställning om att fredagen är bäst eftersom sen kommer helgen och då kan den njutas och levas.

Det är ju egentligen bara ett annat sätt att klaga och skita på övriga veckodagar! Ett sätt att flytta ansvar. Istället försöker jag ha en måndagsdans, och även tisdagsdans, och onsdag och ja ni fattar! Alla hemma gillar musik och dans så då gör vi det faktiskt vanligen varje dag. Inget koreograferat direkt utan bara dans, rörelse, känsla och skratt. Sunda vanor och kul varje dag enkelt sagt!  

Samma sak mer träning. För mig funkar det inte att gå till gymmet en gång i veckan och förvänta mig något resultat. Kroppen behöver jobba varje dag och hjärtat behöver ansträngas dagligen för att uppnå verkliga långtidshälsoeffekter. Vardagsmotion är en mycket bra form av träning och perfekt början. 

Lycka kommer inifrån sägs det

Lyckan för mig kommer ur min egna kropp och framförallt tankar har jag märkt. Inget magiskt. Jag är inte träningsfreak och vill egentligen inte behöva springa och cykla flertal km dagligen men det håller kroppen friskt. Friskt kropp tar mig dit jag vill gå och det vill jag kämpa för att behålla långt i livet. Känner att konditionsträning har gett mig en hel rad goda förmåner i form av styrka, välmående, lycka, energi och positiv sinnesstämning. 

Jag har fortfarande multipla diskbråck, benskörhet, långvarig ischias smärta och ont i kroppen dagligen. Samtidigt gör och upplever jag mer nu idag och mår bättre och är lyckligare än förr. Det tack vare vidgad perspektiv och välmående kropp genom träning. 

Här är kort introduktion om träningsfilosofin som jag lever. Inga hemligheter. Fråga och jag kan dela mer. Hjärnstark hur motion och träning stärker din hjärna av Anders Hansen, 1974- (Bok) 2016, Svenska, För vuxna

Inställning mot kroppen

Kroppen är viktig för den bär en. Som förälder är min kropp och rörlighetsomfång plötsligt ännu viktigare än tidigare. Jag vill ju vara tillgänglig för mina nära och kära. Att tillsammans kunna leka, dansa,  utforska, vara aktiva, och njuta av livet är en av mina främsta anledningar till att konditionsträna och motionera varje dag. 

Största anledningen till en början var egentligen att jag kunde dö. Döden behöver inte heller vara fysisk tillstånd. Vi kan väl säga att om jag inte längre kan göra det jag tycker mest om att göra så lever jag inte heller längre. Vad är då meningen? Därför började jag träna och kämpa, och gör det varje dag, och njuter!  

Inställningen är allt. Jag har kompisar som fysiskt mår bra och ändå klagar dagligen på att 9 timmars sömn per natt är för lite. Lite hosta eller temporär huvudvärk förhindrar dem från att följa med mig ut och träna. Klagar på mjölk och hur kossor borde ha mänskliga rättigheter. Alltid kan nånting komma i vägen och därför är positiv inställning och målmedvetenhet viktig. Oftast tränar jag faktiskt själv på egen hand och det är också skönt och avslappnande. 

Jag kan inte snacka för alla men min erfarenhet är att perspektiv, respekt, konditionsträning och vardagsmotion är det som krävs för att uppnå och underhålla frisk kropp. 

Älskar tröttheten

Det här var viktigaste för mig från start, och fortfarande oerhört viktigt för min träning. Att lära älska att bli trött och utmattad av träning. Det är viktigt eftersom det bara händer, tröttheten hinner ikapp en varje dag och då kan jag lika gärna se positivt på det.

Träningsvärk och regelbunden motion hänger helt enkelt ihop, som jag ser det. Resultatet av positiv inställning till trötthet och smärta för mig blev starkare och friskare kropp och själ. 

Jag snackar om den sista biten på löprundan som är extrasvår då fötter väger bly, den sista repetitionen på gympapasset eller sista milen på cykel. Den tränar jag för, att komma dit är vad jag är ute efter, jagar den stunden för det är då jag lyser och visar verkligen att jag har kämpaglöden i mig. 

Tröttheten hinner alltid ikapp en och jag har bara valt att välkomna den biten i min träning och även uppskatta att jag kämpar så länge att jag utmanar mina fysiska gränser.