Goda träningsvanor har gjort en enorm skillnad till det bättre i mitt liv. Oavsett genetiska förutsättningar eller ev. talang så känner jag att goda träningsvanor har haft stört påverkan i det långsiktiga livslånga perspektivet.

För mig började det med ryggskada och ischias som triggade igång känsla och behov för smärt- och riskhantering. Jag ville helt enkelt inte ge upp om livet och erkänna mig besegrad av den förlamande smärtan. Planen var att mina nyfunna goda träningsvanor med lite tur och mycket envishet skulle hjälpa mig!

Jag började titta på träning för återhämtning samt förebyggande åtgärder. Snabbt upptäckte jag att konditionsträning eventuellt kunde hjälpte mig vara mer rörlig samtidigt som smärtan märkbart avtog. Det var min katastrofhantering samt förebyggande åtgärd mot framtida kroppsskador.

Min katastrofhantering och träningsvanor

Först så började jag med katastrofhantering kan vi väl kalla det. Målet var helt enkelt att minska smärtan, punkt! Jag ville må bättre och samtidig sluta använda medicinering för smärthantering.

Likt andra katastrofer, så som naturkatastrofer exempelvis, så ökar människans riskmedvetenhet när katastrofen väl är framme och strax efter katastrofen. Drabbade och närstående till de drabbade blir ofta mycket oroliga när det har skett en katastrof och blir därför mer benägna att ta till förebyggande åtgärder.

Exempelvis finns det undersökningar som visar att efter varje större jordbävning och översvämningar blir drabbade och dess bekanta mer benägna att teckna försäkringar och vidta förebyggande åtgärder. De bunkrar upp mat, tätar till källardörrarna för att undvika översvämningar, och fäster varmvattenberedaren stabilare för att minska ev. skador vid jordskalv. Katastrofförebyggande åtgärder pga. rädsla är en otroligt stark drivfaktor eftersom normalt sätt vill ju alla överleva. Sedan med tiden efter initiala katastrofen avtar oron och småningom minskar dessa förebyggande åtgärder och blir inte lika aktuella längre.

På samma sätt lämnar vi inte bilen på slumpmässig kontroll om inte nånting har hänt. Tyvärr tänker många människor i samma banor även när det gäller den egna kroppen. Det gjorde i alla fall jag. Aldrig tänkte jag att jag skulle få diskbråck och få sådana följdproblem som jag fick. Det var en personlig katastrof och nu behövde jag katastrofhantering som hjälpte mig snabbt på kort sikt och sedan hjälpte mig goda träningsvanor vidare upp till nya mål.

Träning som smärthantering

Fysisk konditionsträning i kombination med mental träning och målsättning blev början på min resa. Med tiden kände jag mig mycket bättre. Samtidigt märkte jag dock hur intresset för konditionsträning avtog, dock fullt normalt och förväntat. Då valde jag att fortsätta kämpa igenom, förbli aktiv och skapa nya goda rutiner och träningsvanor för att utvecklas vidare som individ förbi mina ursprungliga mål och förväntningar.

Det är så enkelt att lova sig själv en sak som att skaffa gymkort och börja träna i januari. Sedan är majoriteten ännu duktigare för att hitta på kreativa anledningar till att inte genomföra planen och nå målet.

Jag har inte tid att träna!

Paolo Roberto har vi nåt tillfälle sagt att alla har tid att träna, och att säga att man inte har tid till träning är inget annat än vuxenvarianten av ”hunden åt upp min hemläxa”. Det handlar om att se till att planera rätt.

Personligen håller jag fullständigt med om det här påståendet och om du vill visa mig nånting annat så vill jag nu uppmana dig att kontakta mig och förklara varför du inte hinner.

Så här har jag gjort exempelvis. Rita upp en cirkel och dela sedan upp den timme för timme motsvarande en timmar på dagen, eller dra en rak streck och markera 24 punkter för varje dygnstimme. Sedan har jag markerat sov- och arbetstimmar och timmar som går åt olika nödvändiga resor hit och dit. Sedan har jag markerat tid för lunch, matlagning, städning, och andra sysslor och plötsligt insåg jag att jag hade en del tid över som egentligen inte var upptagen.

Hjälpverktyg för att hitta tid för träning

Det här är endast hjälpverktyg till en början för att se hur vi fördelar våra timmar under dygnet. Sedan så borde träning komma av vilja naturligt och med strävan efter specifika tydliga mål, oavsett om det är snyggare eller friskare kropp eller ren smärthantering så ska det inte “klämmas in” utan prioriteras likt jobbet och annat. Någon gång har man väl skolvägrat och känns sig trött för att gå till jobbet, inte du och jag så klart men någon, men det får aldrig ske frekvent. På samma sätt som jobb prioriteras och görs så ska träning också göras. Det går, det har jag lärt mig!

Katastrofhantering ligger idag bakom mig och nuförtiden tränar jag vidare dagligen för att det är kul och för att jag har sett så goda resultat! Här är exempel på cykelpass jag gjorde för ett tag sen, och så försöker jag leva
dagligen i så stor utsträckning som möjligt.

Funderade vidare på det här med hur träningsintresset avtar och träningsvanor glöms bort efter en tid. För mig har det hjälpt att spåra alla mina framsteg, dokumentera och kunna se tillbaka på vad jag har utfört. Dokumentering och kloka långsiktiga och attraktiva kortsiktiga mål driver en framåt och hjälper till att behålla goda träningsvanor!

Lycka till med träningen och dina kost och träningsvanor! Hör gärna av dig med frågor, åsikter och funderingen, det uppskattar jag!