Stockholmsområdet har 330 naturreservat enligt länsstyrelsen, helt magiskt. Därför har vi möjlighet till mycket varierad vandring i Stockholm, dagsturer och långvandring eller cykling igenom underbar skog och natur.

I helgen har jag tänkt gå ut och utforska lite Tyrestas urskogar. Planerad rutt ser ut att ta ca 10h, med vilostund och lunch blir det 11h ungefär. Underbar långdag i naturen, om vädret inte sviker mig.

Äventyr i regnet

Planen var som sagt att cykla till Dalarö låsa hojen och sedan vandra mot Tyresta by. Därifrån skulle jag antingen ta bussen eller vandra hela vägen tillbaka till Dalarö och sedan cykla hem. Vädret var dock emot mig, regn påverkar min vilja rätt mycket. Dessutom fortsätter jag ju bara om jag tycker det är kul.

Därför blev vandringen kortare än ursprungligen planerat men jag är ändå väldigt nöjd med dagen. Det har regnat oavbrutet och varit riktig viljeprövande. Fick punka precis innan avgång och sen strulade växlarna hela vägen och jag hade inte passande verktyg med mig. Därför kunde jag endast cykla på två växlar hela vägen men det är kul att ibland få möjlighet att verkligen kämpa, bra för karaktären tror jag!

Vandringsäventyr i Stockholm-Nemanja-Ranic

Träningsvanor och träningsglädje

Glädjen med det jag gör är absolut starkaste motivationen till träning. Tidigare har jag skrivit om hur jag använder träning som smärthantering istället för medicinering mot min diskbråcksrelaterad långvarig smärta.

För att träning ska kunna få denna smärtlindrande effekt som jag är ute efter behöver jag träna ofta och frekvent. Det är ett aktivt val jag gör för min personliga utveckling, livsglädje och smärthantering kommer på köpet.

Jag har ju alltid velat vara mer aktiv i naturen och vandra, simma, cykla och upptäcka. Därför ska jag nu visa mig själv handlingskraft, beslutsamhet genom denna lilla äventyr. Det här är inget som jag hade övervägt att göra för par år sedan men nu har jag bestämt att avvara tid och äntligen börja leva så som jag alltid velat.

För det krävs goda träningsvanor som bygger på bl.a. motivation av olika typer. Tidigare har jag skrivit lite om träningsvanor också, här finns artikeln. Nu ska det här äventyret representera start på min 61 dagars långa resa av skapande av goda träningsvanor. Kort så är planen att jag löptränar 28km/mån nu och sedan ökar successivt. Därutöver har jag mål för både cykling och vandring men det är mer fritt.

Följ resan på Strava.com och 61 dagars långa resa som börjar med denna vandring i Stockholm, från Dalarö till Tyresta by. Jag kämpar och Garmin spårar mina framsteg under processen!

Nemanja Ranic Strava