Vardagslivet kan vara påfrestande för både muskler och sinnet. Ofta visas det genom minskad vardagsmotion. Sedan leder spända muskler till ännu mer spänning, inte sällan huvudvärk, stela muskler och långvariga skador. 

Vardagsmotion är just som det låter nånting som alla kan utöva i någon form. Det kan vara så enkelt att ibland ta trappan istället för hissen eller rulltrappan, att gå av bussen en station för tidigt och promenera resten av vägen.

Inga ursäkter! Vardagsmotion sittandes! 

För er som ändå hittar på ursäkter som att tiden inte räcker så kan jag rekommendera att vicka på tårna i sittande ställning, rotera fotleder, spänn och slappna av sätet, vicka med fingrarna.

Fotleder och fötter är väldigt viktiga kroppsdelar som bär och påverkar hela kroppen. Foten är dessutom en väldigt komplex struktur med sina 26 ben. Fötternas tillstånd kan påverka hela kroppen, från det fysiska så som psykiska välmåendet. Somliga menar att fötter även kan påverka kroppens inre organ och läka kroppen, läs mer på exempelvis SvD

Genom att arbeta med fötternas rörelseförmåga ökar även hjärtans pumpförmåga och dessutom håller du vader och höfter spänningsfria. 

Vardag med smärta suger! 

Ja, vardag med smärta är inte kul. Det kan vara otroligt påfrestande för kropp och sinne. Hela kroppen spänner sig mer eller mindre omedvetet för att hantera smärtan. Mycket tankekraft går också åt smärthantering och mot dagens slut tröttar smärtan ut även de starkaste. 

Smärta kan vara många saker men för enkelhetens skull delar vi in den nu i akut smärta och långvarig smärta. Smärta kan upplevas på olika sätt och vara jobbig därefter. 

Förebygg skador genom vardagsmotion, träning och stretching, när du blir starkare så rekommenderas även konditionsträning. Smärta i vardagen förstör allt. Att leka med barnen, plocka upp gråtande barn som ramlat, eller helt enkelt byta blöja kan vara otroligt krävande och smärtsamt för kroppen. Sätta sig ned och stiga ur bilen, eller sängen, utföra hygienrutiner, bära matkassar kan ta supermycket energi om smärtan är inblandad. 

Stretching och vardagsmotion

Återigen en oerhört viktig del i vardagsmotionen, träningen, återhämtningen, och förebyggande av skador. Själv kör jag stretching av någon form dagligen delvis för att förebygga eventuella skador och delvis för att det hjälper mig slappna av muskler och sinnet. Känner mig helt enkelt mer avspänd och det är ganska skönt, inte minst för oss som lever med långvarig smärta. 

Kom bara ihåg att andas, andas in och andas ut. Superviktigt. Tänk på det medvetet så märker du att du ofta faktiskt håller in andan vid stretching. Kan vara riktigt svårt för vissa då det sker omedvetet så skriv det på en papperslapp “andas” och lägga framför dig som påminnelse. 

Vid stretchens början andas du ut. När du sen befinner dig i positionen och andas in visualisera och föreställ dig hur du andas in friskt luft som fyller musklerna och hela kroppen med syre och energi. Andas ut och föreställ dig hur all negativ energi lämnar kroppen med den varma luften. Genom medvetenhet under träningen och stretchingen blir både effekten och hela upplevelsen bättre. 

Min egen vardagsmotion

Här är exempel ur min vardagsmotion. Häromdan promenerade jag ner till min sportbutik och köpte regnkläder så jag kan fortsätta cykla under hösten och vintern också. Därefter gick jag genom Lännaskogen längst vandringsled som heter Skogsmilen (del av Huddingeleden) till Ågesta utegym. Körde några enkla marklyft följd av stretching och därefter gick jag hem. Så där lever jag vardagsmotion. 

Populärare med vardagsträning

Populariteten växer då allt fler inser vikten av det “lilla” vi gör under dagen också påverkar kroppen i stor grad. Artikel på SVT.SE.

Fler söker nu efter en balans i livet där man tränar mer av hälsoskäl än för att få en snygg kropp. Foto: TT

Jag cyklar exempelvis till och från jobbet alla veckodagar året om. Det är del av min vardagsmotion. Samtidigt väljer jag att höja bordet och stå upp under stora delar av arbetspasset. Tar lunchpromenad om möjligt. Trappan upp istället för hissen. Sådana saker gör faktiskt skillnad, speciellt när de flesta av oss inte har möjlighet att motionera och spendera timmar på gymmet varje vecka.