Praktisk optimism skulle jag kalla det som jag vill lyfta fram i inlägget här om vintercykling. Antiromantik av saker och ting är viktig del för genomförande av det här projektet eller uppdraget kanske det ska kallas.

Den romantiska bilden av mysig vit äventyr ger falska förhoppningar som ofta leder till besvikelse. Därför gäller det att vara realistisk och praktisk inställd.

Perspektiv är alltså helt avgörande för att lyckas. Visst låter det kul med vintercykling genom snön, men att påstå att det är mysigt skulle vara att gravt romantisera det hela. Som att dra på rosa filter över verkligheten. Verkligheten är att vintercykling oftast är svår uppgift. Det är tufft, kallt och ofta guppigt som att köra på kullersten, men givande efteråt.

Vintercykling i Stockholm

Vintercykling i Stockholm

Så svårt är det ändå inte, svårare än att ge sig ut och cykla mitt på sommaren men inte omöjligt. Dock behöver du lite mer förberedelse för att upplevelsen ska bli någorlunda trevlig.

Det krävs både planering och praktisk optimism som går ut på att vara beredd och smart. Delvis krävs det rätt inställning för att du ska tackla kylan, mörkret, och vägunderlaget. Samtidigt behöver du någon taktik för att övertala dig själv att faktiskt ge dig ut på två hjul i vinter.

Vintercykling tips för resor på mellan 1 – 2 timmar

Jag bor i Tungelsta och cykelpendlar till Tyresö Bollmora där till Brandstationen året runt. Förutom de dagar då jag både lämnar och hämtar på förskolan. Restiden är mellan en till en och halvtimme beroende på hur väl snöröjningen fungerar.

All vintercykling över en timme eller längre kräver lite fler försiktighetsåtgärder än vanligt.

Grundläggande för vintercykling

  1. Ha alltid med lite kontanter i vattentät behållare, åtminstone 100-200 kr.
  2. Bankkort och om möjligt telefon i en varm strumpa eller dylikt och så allting i en vattentätt behållare. Batterier dör fort och kombination av vatten + mobiler går oftast inte bra ihop.
  3. Alltid tunn skaljacka som kan hålla in kroppsvärmen om du skulle bli stående en längre stund.
  4. Alltid en vindtät hjälmmössa, åtminstone för temperaturer lägre än nollgrader.

Det här är det grundläggande skulle jag säga. Ingen klok människa ger sig på att laga punka eller byta däckslangar varm och svettig i 10-20 minusgrader. Om olyckan skulle vara framme så är det absolut säkraste och klokaste att låsa cykeln och ta sig någonstans varmt. Kanske tar du med dig cykelhjulet för att laga däcket inomhus och sedan gå tillbaka montera däcket och åka vidare. Var smart och sätt alltid säkerheten först.

Bekväm i sadeln under vintercykling

Ur egen erfarenhet kan jag säga att däck- eller kedjebyte med tjocka vinterhandskar är en omöjlig uppgift.

  1. Styrhandskar rekommenderas för de som vill fortsätta vara bekväma i sadeln även mid lägre temperaturer så som -10 till -20 grader. Länk till bra styrhandskar längre ner, både till bockstyre och klassiskt styre.
  2. Ha alltid med extrakedja hemma så att du inte behöver frysa ute när du ska tvätta och rengöra kedjan. Var smart och montera av kedjan, sätt på en ny. På det sättet har du möjlighet att i lugn och ro rengöra den smutsiga kedjan hemma i värme innan den används igen.
  3. Ha gärna merinoull handske som ett lager närmast fingrarna inne i en en storlek större vinterhandske. Du vill ha storlek större men inte heller för stora handskar. Blodet och värmen ska kunna cirkulera och att fingrar ska vara rörliga för att hålla värmen.
  4. Dubbdäck recommenders också om du inte cyklar enbart inne i city där plogningen ofta funkar bättre än ute i byn. Även om Haningekommun är bra på snöröjning enligt mig så skulle det egentligen behövas värmeslingor i cykelbanan för att vintercyklingen verkligen ska ta fart och vara ett tryggt transportsätt.

Vintercykling kläder

Mer är inte alltid bättre när det gäller kläder nej. Det absolut bästa för mig förstahandsvalet att ha närmast kroppen är merinoull. Alltid.

  • Merinoull strumpor.
  • 0 till -5 Merinoull t-shirt under långärmad cykeljacka.
  • -5 till -15 långärmad tröja i merinoull närmast kroppen under jackan.
  • -10 till – 20 eller lägre temperaturer rekommenderar jag även växelvärmare för er som vill vara riktigt bekväma. Att andas in kall luft kan snabbt förstöra cykelturen men en växelvärmare fixar det galant och värmer luften du andas in. Den som jag använder heter …
  • Cykeljacka bör vara mjuk en så kallad softshell jacka eftersom dessa andas bäst. Inget värre än behöva stanna vid trafiksignal och känna hur kroppsvärmen byggs upp och svett ansamlas istället för att dunsta bort. Nej, hardshell jackor är endast acceptabel alternativ som en sista utväg vid hård regnoväder.
  • Vinterskor på marknaden är oftast bra, men behöver kompletteras med skoöverdrag vid temperaturer lägre än -10, om cykelturen ska vara över en timme.
  • Vanliga vinterbyxor räcker ofta långt, de behöver inte vara superdyra heller eftersom du ändå behöver kombinera dessa med vindttät skalbyxa.

Vindtäta skalbyxor väger max 200g och inte mer än så, de riktigt bra väger så lite som 60-150g. Överdragsbyxa är en otroligt bra investering. Dessutom kan du använda dessa även utanför cykelsadeln, kanske till promenader eller var som helst egentligen. Jag använder mina till skidåkning också, har på mig vanliga tajts under och så dessa vindtäta överdragsbyxor i goretex och det har funkar hur bra som helst. Billigt är det också jämförelsevis mot vad dyra tekniska superduper vinterbyxor kan gå för.

Cykla lugnt

Vintercykling ska vara kul så och det är det så länge du är rätt förberedd och utrustad mentalt och materiellt. Med rätt kläder kommer du en bra bit på vägen, och mer rätt mentala inställning kommer du ända fram och fortsätter cykla dag efter dag.

Lycka till och cykla försiktigt! Följ mig gärna på Strava för inspiration eller utmana mig kanske. Även om jag egentligen är simpel novis cyklist så är kämpaglöden stark.